Kai Nyderlanduose gyvenantys Renske Cox ir Maarten van Pel 2022 m. pradėjo ruoštis neeilinei kelionei, daugelis skeptikų klausė: „Kaip elektromobilis gali pravažiuoti Afriką, kur daugelyje vietų nėra jokių įkrovimo stotelių?“
Jų atsakymas buvo paprastas – jei energijos nėra, ją galima pasigaminti pačiam. Taip gimė projektas 4x4electric, kurio esmė – keliauti po pasaulį visiškai nepriklausomai nuo infrastruktūros, naudojant tik elektromobilį ir saulės energiją.
Kodėl pasirinktas „Škoda Enyaq“ elektromobilis?
Ekspedicijai pasirinko „Škoda Enyaq iV80“ – šeimyninį elektrinį SUV, turintį 77 kWh akumuliatorių ir iki 500 km nuvažiuojamą atstumą (pagal WLTP). Tai ne visureigis, bet patikimas automobilis, kurį, pritaikius kelionei, buvo galima paversti tikru ekspediciniu draugu.
Automobilis buvo papildytas stogo palapine, bagažo stalčiais ir unikaliu saulės energijos įkrovimo komplektu, specialiai sukonstruotu šiam projektui.

Saulės jėgainė ant ratų
Kad elektromobilis galėtų būti visiškai autonomiškas, buvo sukurta išskleidžiama sistema iš 60 saulės panelių.
- Viena panelė generuoja 180 W, o visas komplektas – daugiau nei 10 kW.
- Energija per specialų DC įkroviklį (sukurtą Venema e-Mobility) keliauja tiesiai į automobilio akumuliatorių, apeinant papildomą AC/DC konvertavimą.
- Taip prarandama mažiau energijos ir užtikrinamas stabilus įkrovimas net pačiomis atokiausiomis sąlygomis.
Svarbiausia – visa ši sistema buvo sumontuota pačiame automobilyje, todėl ekspedicijai nereikėjo jokios papildomos infrastruktūros.

Kelionė be kompromisų
Iš Nyderlandų išvykę keliautojai leidosi per Europą, Viduržemio jūrą ir Afriką. Per 13 mėnesių jie įveikė daugiau nei 38 tūkstančius kilometrų, aplankė 38 šalis ir pasiekė Pietų Afrikos Respubliką.
Gyvenimas kelyje buvo spartietiškas: nakvynė palapinėje ant stogo, maisto gamyba elektrine virykle, vandens gryninimas iš gamtos šaltinių. Visa energija – tik iš saulės ir automobilio akumuliatoriaus.

Skaičiai, kurie kalba patys už save
Pagal oficialius projekto duomenis, ši ekspedicija:
- sutaupė apie 2 669 litrus degalų,
- išvengė 3 666 kg CO₂ emisijų,
- sunaudojo apie 5 650 kWh elektros energijos,
- o 54 % kelionės nuvažiuota tik saulės energija.
Tai reiškia, kad daugiau nei pusę kelio jie važiavo tiesiogine to žodžio prasme – ant Afrikos saulės.

Iššūkiai Afrikos kelyje
Kelionėje netrūko ir išbandymų. Kai kuriose šalyse teko įveikti blogus kelius, dykumas ar atokias teritorijas, kuriose nebuvo jokių civilizacijos ženklų. Buvo atvejų, kai oro temperatūra siekė virš 40 °C, o automobiliui tekdavo važiuoti nelygiu gruntu ar purvu.
Be to, ne visur pavykdavo gauti leidimus stoti ar įkrauti automobilį. Kartais reikėdavo derėtis su vietos bendruomenėmis, paaiškinti projekto tikslą. Tai suteikė kelionei papildomo žavesio, bet kartu ir rizikos.

Mokslinis aspektas
Projektas nebuvo vien kelionė. Kiekvieną dieną keliautojai fiksavo energijos suvartojimą, nuvažiuotus kilometrus, aplinkos sąlygas ir šiuos duomenis kėlė į viešą duomenų bazę.
Tokiu būdu 4x4electric tapo realiu eksperimentu, kaip elektromobilis gali funkcionuoti atokiose vietovėse. Šie duomenys dabar naudojami tobulinant mobiliąsias įkrovimo sistemas, o pati saulės jėgainė – jau planuojama gaminti komerciškai.

Žinutė pasauliui
Ši ekspedicija parodė paprastą, bet stiprią idėją: elektromobiliai nepriklauso tik miestui ar šalims su tankiu įkrovimo tinklu. Su tinkama technologija jie gali važiuoti visur – nuo dykumų iki kalnų.
Tai ne tik reklama elektromobiliams, bet ir vizija apie tai, kaip ateityje galėtų atrodyti visiškai autonomiškos kelionės be degalų.
Išvada
Kelionė „Škoda Enyaq“ su saulės jėgaine tapo vienu ryškiausių įrodymų, kad elektromobiliai jau dabar gali daugiau, nei daug kas įsivaizduoja. Tai buvo ne prabanga ar parodomasis projektas, o kasdienybės eksperimentas – su miegu palapinėje, maistu iš kelionės virtuvės ir nuotykių kupinais kilometrais.
4x4electric projektas paliko aiškią žinutę: ateitis, kurioje kelionės nepriklauso nuo degalų, yra ne tik įmanoma, bet ir įkvepianti.
Informacijos suvestinė:
Pradžia: 2022 m. lapkričio 4 d.
Pusė kelio (Pietų Afrika): 2023 m. liepos 11 d.
Pabaiga: 2023 m. lapkričio 26 d.
Nuvažiuoti kilometrai: 38,238 km
Bendras vairavimo laikas: 1225 val. ir 35 min.













