Priimtame Alternatyviųjų degalų įstatyme- elektromobilių skatinimas
Seimas priėmė Alternatyviųjų degalų įstatymą (projektas Nr. XIIIP-5137(3), kuriuo siekiama sukurti galimybes iki 2030 m. iki 15% padidinti atsinaujinančių energijos išteklių dalį transporto sektoriuje ir taip sumažinti neigiamą poveikį klimatui.
Šiuo įstatymu siekiama nuosekliai didinti transporto sektoriaus energijos šaltinių įvairovę, nustatyti įpareigojimus degalų tiekėjams dėl degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių tiekimo, didinti pažangiųjų biodegalų naudojimo mastą, skatinti elektros energijos naudojimą transporte, vykdyti alternatyviųjų degalų infrastruktūros plėtrą, didinti netaršių transporto priemonių, registruojamų Lietuvos Respublikoje, skaičių ir nustatyti reikalavimus, kurie keliami viešiesiems pirkimams, atliekamiems transporto sektoriuje.
Kadangi esu tas, kuris myli elektromobilius, tai žemiau išdėstysiu tik su jais susijusią informaciją.
Savivaldybėms reikės:
- Skatinti savivaldybės teritorijoje veikiančias viešojo transporto, komunalinių ir keleivių vežimo bei kitas paslaugas teikiančias įmones, savivaldybės įstaigas ir įmones naudoti alternatyviaisiais degalais varomas transporto priemones.
- Nustatyti savivaldybės teritorijoje esančiuose miestuose mažos taršos zonas, nustatyti lengvatines elektromobilių dalyvavimo eisme (maršrutinio transporto eismo juostos), įvažiavimo į mokamas zonas ir jų statymo miesto teritorijoje sąlygas. Šios zonos turėtų būti nustatytos ne vėliau kaip iki 2023 m. sausio 1 d.
- Imtis priemonių, kurios skatintų elektromobilių įkrovimo prieigų įrengimą savivaldybėje ir sudarytų tam palankesnes sąlygas.
Pagal įstatymą Mažos taršos zona – savivaldybės tarybos nustatyta miesto teritorija, kurioje ribojamas arba visiškai draudžiamas transporto priemonių eismas, išskyrus netaršių transporto priemonių eismą. O Netarši transporto priemonė – M1, M2 arba N1 kategorijos transporto priemonė, kurios išmetamo CO₂ kiekis neviršija 50 g/km, o realiomis važiavimo sąlygomis išmetamų teršalų kiekis neviršija 80 procentų ribinės vertės, nustatytos 2007 m. birželio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 715/2007 dėl variklinių transporto priemonių tipo patvirtinimo atsižvelgiant į išmetamųjų teršalų kiekį iš lengvųjų keleivinių ir komercinių transporto priemonių (Euro 5 ir Euro 6) ir dėl transporto priemonių remonto ir priežiūros informacijos prieigos, o nuo 2026 m. sausio 1 d. – M1, M2 arba N1 kategorijos transporto priemonė, kurios išmetamo CO₂ kiekis yra lygus 0 g/km, arba M3, N2, arba N3 kategorijos transporto priemonė, naudojanti alternatyviuosius degalus, išskyrus skystųjų biodegalų ir degalų mišinius.
Perkančiosios organizacijos turės:
- Nuo 2021 m. rugpjūčio 2 d. iki 2025 m. gruodžio 31 d. netaršių M1, M2 arba N1 kategorijos transporto priemonių pirkimų parkas turi sudaryti ne mažiau kaip 60 procentų.
- Nuo 2021 m. rugpjūčio 2 d. iki 2025 m. gruodžio 31 d. netaršių N2 ir N3 kategorijos kelių transporto priemonių pirkimų parkas turi sudaryti ne mažiau kaip 8 procentus.
- Nuo 2021 m. rugpjūčio 2 d. iki 2025 m. gruodžio 31 d. netaršių M3 kategorijos kelių transporto priemonių pirkimų parkas turi sudaryti ne mažiau kaip 80 procentų.
- Nuo 2026 m. sausio 1 d. iki 2030 m. gruodžio 31 d. netaršių M1, M2 arba N1 kategorijos kelių transporto priemonių pirkimų parkas turi sudaryti 100 procentų.
- Nuo 2026 m. sausio 1 d. iki 2030 m. gruodžio 31 d. netaršių N2 ir N3 kategorijų kelių transporto priemonių pirkimų parkas turi sudaryti ne mažiau kaip 16 procentų.
- Nuo 2026 m. sausio 1 d. iki 2030 m. gruodžio 31 d. netaršių M3 kategorijos kelių transporto priemonių pirkimų parkas turi sudaryti 100 procentų.
- Kai atliekami netaršių M3 kategorijos kelių transporto priemonių viešieji pirkimai, perkančioji organizacija ar perkantysis subjektas turi užtikrinti, kad ne mažiau kaip 50 procentų atliktų viešųjų pirkimų būtų atlikti įsigyjant paslaugoms teikti naudojamas visai netaršias sunkiąsias M3 kategorijos kelių transporto priemones.
O dabar įdomiausia dalis. Elektromobilių ir įkrovimo stotelių skaičius:
- Iki 2025 metų M1 klasės elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 procentų, o N1 klasės elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 30 procentų metinių pirkimų sandorių.
- Iki 2030 metų M1 klasės elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 50 procentų metinių pirkimų sandorių, N1 klasės elektromobilių skaičius – 100 procentų.
- Nuo 2030 m. sausio 1 d. N1 klasės transporto priemonės su vidaus degimo varikliais, išskyrus alternatyviaisiais degalais varomas N1 klasės transporto priemones, negali būti registruojamos.
- Iki 2030 metų Lietuvos Respublikoje turi būti įrengta 60 000 elektromobilių įkrovimo prieigų, iš kurių 6 000 viešųjų ir pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų.
- Nuo 2023 m. sausio 1 d. visose statomose arba rekonstruojamose degalinėse turi būti įrengta bent viena viešoji didelės arba labai didelės galios elektromobilių įkrovimo prieiga.
- Nuo 2023 m sausio 1 d. visose statomose arba rekonstruojamose autobusų ir geležinkelio stotyse, oro uostuose ir jūrų uoste turi būti įrengta viešoji elektromobilių įkrovimo stotelė.
- Nuo 2029 m. sausio 1 d. visas viešasis keleivių vežimo keliais transportas, įskaitant taksi ir pavėžėjimo paslaugas teikiančių asmenų transporto priemones, turės būti pritaikytas naudoti alternatyviuosius degalus. Pagal įstatymą Alternatyvieji degalai – degalai, įskaitant degalus iš atsinaujinančių energijos išteklių, ir energijos šaltiniai, kuriais transporto sektoriuje bent iš dalies galima pakeisti naftos degalus: elektros energija, vandenilio dujos, sintetiniai degalai ir parafininis kuras, suslėgtos ir suskystintos gamtinės dujos.
- Bus sukurtas ir Darnaus judumo fondas, į kurį suplauks pinigai už transporto priemonių registraciją, taršos mokestis, ES programų lėšos ir pnš. O iš šio fondo pinigai jau bus skirti didinti šiuos visus aukščiau paminėtus skaičius.
- Numatoma skirti finansinę paramą įsigyjant elektromobilius, įrengiant ar atnaujinant jiems įkrauti reikalingą infrastruktūrą tol, kol kas dešimtas lengvasis automobilis Lietuvoje bus varomas elektros energija.
Kaip matote, tai planai tikrai dideli. Kaip seksis juos įgyvendinti- pamatysime jau netolimoje ateityje. O dabar belieka laukti, kol bus paskelbta informacija apie lengvatas elektromobiliams. Kol kas apie jas nėra žinių, bet manau, kad artimiausiu metu kažką naujo išgirsime
P.S. Seimas taip pat nusprendė įtvirtinti nuostatą, kad nuo 2024 m. palmių aliejus, pripažintas kaip keliantis didelę netiesioginę žemės naudos keitimo riziką, nebebus laikomas biodegalais.